divendres, 12 de març del 2010

ESQUEMA

1. La cohesió del text

Un text assoleix eficacia si en la formulació del missatge les expectatives de l'emissor son processades i interpretades adequadament pel receptor.

La cohesió fa referència de l'estructura interna.


2. La referència

El context extralinguistic:

• El món: Representen la realitat/ Funció representativa
• L'entorn físic (díctics: elements que relacionen el discurs amb l'entorn físic)/ Funció didàctica

El context linguistic:

• Relació interior al text
• Recuperació de termes apareguts anteriorment/ Funció anafòrica
• Es fa efectiu a partir de l'anàfora ( s'interpreta segons antecedent)

Anàfora de referència

Dos elements són coreferents quan representen un matix referent, és a dir, designen la mateixa persona o cosa.
Han trencat un vidre i l'hauran de reposar aviat.

Anàfores gramaticals

• Pronoms personals forts i febles
• Pronoms determinants possesius i demostratius
• Pronoms relatius
• Pronoms interrogatius ( catàfora , el antecedent va darrere)

Anàfores lèxiques

• Sinònims
• Hiperònims
• Hipònims

Anafora de sentit

S'estableix entre elements que comparteixen el significat però no representen pas el mateix element.
El cotxe d'en Miquel és preciós. Tinc ganes de comprar-me'n un.

• Pronoms febles adverbials (en,hi) i el neutre ho
• La forma fer-ho
• El pronom demostratiu això
• El pronom adverbial on
• Els adverbis aquí allà allí

Anafora el•liptica

També anomenada anafora zero.
Es dona quan s'elideix un element perque ja a aparegut anteriorment i es pot sobrentendre sense la presencia de cap pronom.
Els pares van marxar. No tenien feina i volien fer un volt.


3. La connexió

• Implícita:La relació esdevé sense la presència d'un element que n'expliqui la relació.
• Explícita:La relació que vehiculen els enunciats es posa de manifest amb la presencia d'un element.

La connexió es fa efectiva mitjançant conectors

• Segons forma gramatical
• Segons funció
• Segons relació semantica


4. Els connectors: Classificació formal

Connectors basics

• Conjuncions

1. Pertanyen a una clase gramatical tancada
2. Actuen en l'ambit oracional, en el marc de l'oració composta
3. Relacionen sintacticament dues oracions a partir de la coordinació i la dependencia.

• Connectors Parentètics

1. Van entre pauses i funcionen com un parentesis d'aquí ve el nom.
2. Pertanyen a classes gramaticals i estructures diverses
3. No exerceixen funció sintactica
4. Presenten mobilitat oracional i es poden combinar amb conjuncions.

Altres Connectors

• Lèxics
Per dir-ho amb altres paraules ( actua com a connector)
• Gràfics
Guions, lletres, numeracions...


5. Organitzadors Textuals

Ordenadors

• Numèrics
• Espacials
• De temps

Introductors

• De tema
• De disgressió


6. Els connectors textuals

L'orientació dels enunciats

• Arguments que segueixen la línia discursiva : Addició, reformulació, causa-conseqüència
• Arguments que modifiquen la linia discursiva: Contraargumentació

Classificació semàntica

• Afegir
• Explicar
• Conseqüència
• Contrastar

Addició

S'usen per afegir arguments al contingut de l'enunciat
• Continuant, i a continuació
• Intensificat, i a més a més
• Generalitzant, en general
• Especificant, especialmet
• Ampliant reforçant, efectivament
• Equiparant, així mateix
• Com a connector oracional: i
Reformulació

Es pot reformular el contungut d'un enunciat tot:
• Explicant , és a dir
• Introduint, Més ben dit
• Exemplificant, a tall d'exemple
• Resumint, en resum
• Com a connector oracional: o , o bé
Causa conseqüència

Expliciten la relació de causa o conseqüència que s'esdevé d'allò plantejat.
• Causa, perquè, com que
• Consequencia, per tant, en conseqüència
• Com a connector oracional: de manera que, així que

Contraargumentació

Explicita relacions que modifiquen l'orientació argumentativa. El segon argument afegeix conclusions no esperades .

• Per contra, tanmateix
• Amb tot i això, així i tot
• Fet i fet, en realitat
• De tota manera , en qualsevol cas
• Si més no , almenys
• Com a connector oracional: però, sinò, encara que, baldament

1 comentari: