1. Ús de la llengua i nivells lingüístics
Tipus de signe
No verbal
• Emblemes
• Il•lustradors
• Manifestadors d'afecte
• Reguladors
• El físic, el to de la veu, la distancia entre els parlants
• També: Indicis, Icones i Símbols
Lingüístic / no lingüístic
• Podem fer servir signes lingüístics a l'hora de conceptualitzar ( a, e, i)
• En canvi en les àrees de les ciencies es fan servir signes no linguistics: símbols ( lletres, xifres, pictogrames...)
Els símbols:
• Precisa
• Eficaç
• Universal
2. La modalitat
L'ús de la modalitat oracional
Es un tret indicador de la funció del llenguatge que preval en el text.
Exemple: les oracions exclamatives i optatives, centrades en l'emotivitat i els desitjos de l'emissor, reflecteixen la subjectivitat del jo: són pròpies de textos col•loquials, i alguns argumentatius i literaris.
3. Àmbit Fonètic
Posen en manifest dades sobre:
• la pertinença del parlan a un grup ( a un temps, un espai i a un grup sigui adult, jove, emmigrant ...)
• La situació de comunicació: El grau de control i correcció depen del registre.
• Les caracteristiques personals: Com l'idiolecte que es la personalització de la parlà
4. Àmbit Morfosintàctic
El tipus de text com a finalitat de la comunicació - narrar, descriure, argumentar ...
Estructura sintàgmica
Canvia segons el que demani el que es vol transmetre en el missatje
Ús verbal
Depen del context utilitzen verbs en un temps o en un altre.
Tipus de connector
• Els textos descriptius els demanen de tipus espacial
• Els narratius de temps
• Els argumentatius lògics
Complementació
• En els textos expositius abunda la complementació nominal
• En els textos que expliquen l'explicació de fenomens abunda la complementació verbal.
Sintaxi simple/ composta
• En textos de caire científic preval la simple, ja que es més clar
• En els textos de caire humanístic preval la composta ja que demana més subordinació
La intenció: objectiva o subjectiva i la funció del llenguatge
• La persona gramatical (1a pesona subjectivitat, 3a objectivitat)
• Tipus d'oració: Oració passiva, passiva reflexa o impersonal
5. Ámbit Lexicosemàntic
-Depèn de factors relacionats am el contexti amb el tipus de text
Tema
-La tria d'un tema fa que les paraules del text vinculin a una o altra àrea lèxica o de vocabulari determinat.
Exemple: El soneto de química que feia el mossèn.
El tractament del tema
• Tractament general: Llengua comuna
• Tractament especialitzat
Les àrees del coneixement: necessitat que té la ciencia de denominar de manera clara i precisa qualsevol element, treballen amb termes ( unitats especialitzades)
Els termes
Semànticament
• Unitats monosemiques
• Unitats amb valor distintiu
• Unitats inserides en xarxes conceptuals
Formalment
• Neologismes
• Manlleus
• Especialització semàntica
• Composició sintagmàtica
• Sigles i àcronims
• Metonímia
L'ambit literari
-Treballa a partir de la connotació i la seva finalitat es estètica
6. La Modalització
Aquest concepte fa referència al discurs subjectiu, l'autor posa de manifest la seva presencia a partir de lopinio i de l'explicitatció d'actituds.
El mitja d'expressió de la subjectivitat es la llengua i els recursos els tractem de manera especial en l'ambit lexicosemàntic.
L'ús de tipus de lletra i signes de puntuació
• Tipus de lletra: negreta, cursiva , majuscula
• Signes de puntuació: les comes , les cometes
Si que tenen unes regles fixes per igualment són molt personals
La modalitat oracional
Exclamació, interrogació, desig, dubte, ironia...
Les formes lingüistiques: ámbit lexicosemàntic
• L'us de formes valoratives
• L'ús de formes que indiquen si l'autor assumeix o no assumeix el contingut de l'enunciat
• L'us de prefixos i sufixoa valoratius: Els sufixos diminutius i augmentatius, pejoratius, superlatius.
• L'ús d'unitats fraseològiques: tria de màximes, proverbis
• L'ús de figures retòriques: La hipèrbole i la ironia
• L'ús d'interjeccions: maneres directes de pronunciar-se.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada