dijous, 22 d’octubre del 2009

ACTIVITATS

1 Indica el tipus de e i o que presenten els següents mots:

[ε]: hem, crec
[e]: gent, fer, ben, pell
[c]: com, sol, tros, lloc, prou, hort
[o]: no, dos, tots

2 Digues quins sons vocàlics presenten aquests mots.

vegada: [ə, a, ə]
enveja:[ə, ε, ə]
treball:[ə, a]
calçotets:[ə, u, ε]
sembla:[ε, ə]

3 Assenyala quin tipus de contacte es produeix

En totes es produeix sonorització

4 Transcriu

[m], [ŋ], [n], [m], [n], [n], [ŋ], [n], [ŋ], [m], [n]


4. Forma adverbis de mode a partir dels adjectius segúents. Despres transcriu els sons vocàlics:

- precisament [əiəe] l) pobrament [ɔəe]
- magníficament [əiiəe] m) temperadament [əəaəe]
- pacíficament [əiiəe] n) fantàsticament [əaiəe]
- silenciosament [iəioəe] o) miraculosament [iəuoəe]
- actualment [əuae] p) opulentament [uueəe]
- obtusament [uuəe] q) percentualment [əəuae]
- fredament [εe] r) legalment [əae]
- necessàriament [əəaiəe] s) feliçment [əie]
- ordenadament [uəaəe] t) càlidament [aiəe]
- pacientment [əiee] u) sanament [aəe]
- ignominiosament [iuiioəe]


5. Transcriu foneticament les agrupacions vocàliques que formin diftong:

boira [ɔj] cuir [uj] sainet [əj] almoina [ɔj]
raig cuixa aigua [aj] [wə] lliure [iw]
feina [εj] aire [aj] airejar [əj] cau [aw]
fauna [aw] xai [aj] renoi [ɔj] boig
auca [aw] iambe [ja] xauxa [aw] cuina [uj]
guerra iot [jɔ] treuen [wə] riuen [wə]
maduixa teula [ew] heura [ew] fuig
freixa eina [εj] dijous [ɔw] ous [ɔw]
faig quasi [wa] guarda [wa] bilingüe [wə]
aerosol feinejar [əj] llenguatge [wa] paquet
guixeria emboirar [uj] boletaire [aj] guix
mosaic [aj] reixa reu [εw] impermeable


12. Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests segments. Explica el fenomen que s’hi esdevé:

a) Fred polar [t] ensordiment
b) Coc pa [k] manté el tret sord
c) Ànec amb patates [k] manté el tret sord
d) Sac de gemecs [g] sonorització
e) Pot de vidre [d] sonorització
f) Càstig infernal [k] manté el tret sord
g) Plat de sopa [d] sonorització
h) Gat vell [d] sonorització
i) Tub estret [p] manté el tret sord
j) Fred viu [d] manté el tret sonor
k) Cop de cap [b] sonorització
l) Roc de riu [g] sonorització
m) Sóc dur [g] sonorització
n) Set galls [d] sonorització
o) Líquid dens [d] manté el tret sonor
p) Estic llest [g] sonorització
q) Estic pelat [k] manté el tret sord
r) Pet pudent [t] manté el tret sord
s) Dormilec de sempre [g] sonorització
t) Llit buit [d] sonorització


13. Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests mots. Explica el fenomen que s’hi esdeve.

- [t] f) [t] k) [_] p) [k] u) [d]
- [t] g) [k] l) [p] q) [p] v) [k]
- [k] h) [_] m) [k] r) [_] w) [_]
- [p] i) [p] n) [p] s) [d] x) [d]
- [p] j) [p] o) [p] t) [b] y) [p]

Ensordeixen: a), b), d), e), i), j), n), o), q), t), y).
Mantenen la sonoritat / sordesa: c), f), g), h), l), m), p), r), v), y).
Sonoritzen: k), s), u), x).
Sons fricatius


14. Llegeix atentament aquests enunciats i determina quin so ([f] / [v]) correspon a les grafies destacades:

[f]: fotògraf tímid, paràgraf curt, filòsof pansit, golf Pèrsic.
[v]: baf bullent, tuf irrespirable, autògraf del cap, telègraf marí, baf de tabac, serf de la gleva.


15. Agrupa aquests segments segons quin sigui el so que correspon a les grafies destacades:

[s]: els companys, els fills; fas pena, fas tombarelles, fas feina; tens por, tens pressa, tens fred; vas perdut, vas
com sempre.
[z]: els amics, els dits, els homes; fas goig, fas enveja, fas amics; tens gana, tens amigues, tens hora; vas amb
ell, vas ben mudat, vas lleuger.




16. Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests mots. Fixa’t bé en els contactes:

a) entusia[z]me, e[s]perma, e[z]morzar, de[z]dir, de[s]fer, e[s]coltar, de[z]mai
b) de[s]cobrir, di[z]bauxa, di[s]curs, di[s]cret, dirigi[z]me, di[s]tingir, e[z]bandir
c) e[z]bufegar, e[s]cala, e[z]glésia, e[z]garrifança, e[s]cometre, e[z]nobisme
d) malga[s]tar, mallorquini[z]me, malde[s]tre, marxi[z]me, ma[s]cle, e[s]capada


17. Llegeix el fragment i assenyala les grafies que corresponen als sons [s] i [z]. Fes atenció als contactes:

de[s]can[s]a Nevare[z] i altre[z] narra[s]ion[z] mexicane[s] con[s]titueix l’at[z]avara vint-i-tre[z] any[z] narra[s]ion[s], Calder[z] en[s] propo[z]a una aproxima[s]ió vi[z]ió convivèn[s]ia ine[s]table amb el[s] codi[s], le[z] norme[z] i le[s] conven[s]ion[s] le[s] [s]o[s]ietat[z] moderne[s]


18. LLegeix aquets refranys,indica les sonoritzacions que s’hi produeixen i transcriu-los.

a) [fe/zβe/jno/m_/rizək]b) [kino/zβa/ŋəʎ_uliɔ/l ǀ no/zβa/ŋəkwa/mbɔ/l]c) [bɔ/ns ko/ mtəs fa/m bɔ/nz əmiks]d) [mɔ/ŋ_əs ǀ siβlzjɔ/wsfəra/ts ǀ se/mprəβa/nəpəɾəʎa/ts]
Les sonoritzacions estan subratllades.


19. Transcriu fonèticament aquesta endevinalla:

[kɔ/mme/zmənsəβo/nəs ǀ me/zməmbru/təs ǀ sjəmbɔ/lznətə_a/ ǀ ma/zdə.əʃa/sta/ ]


20. Transcriu fonèticament les grafies destacades:

a) po[dz] venir, po[ts] tornar, po[dz] anar-hi, po[dz] decidir, po[ts] comprar, po[dz] llegir
b) na[bz] i cols, na[ps] fregits, na[bz] amb salsa, na[bz] del poble, na[ps] tendres
c) fo[gz] de camp, fo[ks] turbulents, fo[gz] encesos, fo[gz] apagats, fo[gz] de Sant Joan


21. Identifica els sons destacats en aquestes sèries:

[ʃ] / [3]
a) pe[3] de sopa, pe[ʃ] fresc, pe[3] ample, pe[3] al cove, pe[ʃ] comprat
b) el mate[3] dia, el mate[3] any, el mate[ʃ] cas, al mate[3] lloc, el mate[3] infant
c) flu[3] de cap, flu[3] i tendre, flu[3] de molles, flu[ʃ] temperat, flu[ʃ] com tu
d) cre[3] ràpid, cre[ʃ] cada dia, cre[3] de pressa, cre[ʃ] sense por, cre[3] ara

[ts] / [dz]
a) e[ts] curt, e[dz] hàbil, e[dz] llest, e[dz] idiota, e[dz] veloç, e[ts] prim, e[dz] bo
b) po[ts] comprar, po[dz] entrar, po[ts] tornar, po[dz] anar-te’n, po[dz] mirar-me

[tʃ] / [d3]
a) fa[tʃ] pena, fa[d3] goig, fa[tʃ] feina, fa[tʃ] costura, fa[d3] dedicatòries, fa[tʃ] postals
b) ra[d3] de llum, ra[d3] incandescent, ra[d3] assassí, ra[tʃ] partit, ra[tʃ] fi, ra[d3] de sol
c) va[d3] d’hora, va[d3] amb tu, va[tʃ] com un coet, va[d3] lent, va[d3] de bon humor, hi va[d3] ara
d) ma[d3] o abril, ma[tʃ] fred, ma[tʃ] plujós, ma[d3] esperat, ma[tʃ] sense pluja
e) mi[tʃ] partir, mi[d3]diada, mi[d3]orn, mi[tʃ] fondista, mi[tʃ] pensionista, mi[d3]metratge
f) Pu[tʃ]erdà, Pu[d3]dàlber, Pu[d3]garí, Pu[tʃ]farner, Pu[d3]mal, Pu[tʃ]pardines, Pu[tʃ]erver

22. Transcriu els sons que representin les grafies destacades:

a) El pe[3] gros e[z] men[3]a el petit.
b) Pel ma[tʃ] cada dia un ra[tʃ].
c) Gat e[s]caldat de l’aigua tèbia fu[tʃ].
d) [s]i el bou vol[z] engre[ʃ]ar, de mi[tʃ] febrer a mar[z] l’ha[z] de pa[s]turar.
e) A pagè[z] endarrerit, cap anyada no li é[z] bona.
f) Divide[3] i vencerà[s].


23. Transcriu les consonants nasals que apareixen en aquests modismes:

a) fer el [m]a[ņ]ta
b) fer el des[m]e[ñ]jat
c) fer ce[ņ]dres
d) fer el dese[ņ]tès
e) fer córrer l’u[ŋ]gla
f) fer ci[ŋ]c cè[ņ]ti[m]s
g) fer ate[n]ció
h) fer co[m]pa[ñ]ia
i) fer co[ñ]xorxa
j) fer u[m]paperàs
k) fer avi[n]e[ņ]t
l) fer bo[m] paper


24. Transcriu fonèticament les grafies destacades de les expressions següents:

a) ésser l’amo de[ł] ball
b) posar-se de panxa a[ł]sol
c) sa[ļ]tar la llebre
d) tirar pe[ł] camí de[ł] mig
e) pujar-se’n a[ł]cel
f) quedar esca[ļ]dat


25. Transcriu fonèticament les grafies n i l d’aquest fragment. Fixa’t bé en els contactes.

E[ʎ] llarg depe[ņ]dè[n]cia i[m]fa[ņ]ti[ł][l]a [n]ostra [n]ombre co[ņ]ducta co[n]gènites [l]a i[ņ]tensitat de [l]a [n]ostra vida socia[ł], un gra[n] cervell especia[l]me[ņ]t flexib[l]e i [l]a comu[n]icar-se pote[ņ]t i[n]strume[ņ]t com e[ʎ] lle[ŋ]guatge só[ŋ]característiques que ha[m] fet que [l]’espècie huma[n]a depe[ŋ]gui tota[l]me[ņ]t de [l]a cu[ļ]tura depe[ŋ]gui de [l]apossibi[l]itat d’apre[ņ]dre de [l]’experiè[n]cia comu[n]a de [l]a huma[n]itat, co[ņ]de[n]sada tradicio[n]s que e[ł] grup socia[ł] ha acumu[l]at


26. Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests refranys:

a) [k] al sa[β]er ne[.]ar i [γ]uardar la ro[β]a.
b) [b]al més un [t]raguet [d]el ne[γ]re [k]e [t]o[t]a l’ai[γ]ua [delta]el Se[γ]re.
c) Fe[β]rer, mes men[t]i[delta]er, un [delta]ia [delta]olent i l’al[t]re [t]am[b]é.
d) [d]éu em [d]óni ric mari[t], en[k]ara [k]e si[γ]i [p]e[t]i[t].
e) [t]an[o]s ca[p]s, [t]an[o]s [β]arre[t]s.
f) Hos[t]es vin[g]eren [k]e [delta]e [k]asa ens [t]ra[γ]eren.
g) [k]i geme[γ]a, ja ha rebu[t].
h) El [β]en[t]re no a[t]me[t] raons.


27. Llegeix atentament aquest fragment i assenyala les grafies que corresponen als sons: [b], [β], [d], [delta], [g], [γ]:

Jor[d]i li [delta]onà s’esta[β]a a la se[β]a cam[b]ra, escri[β]int [d]el [d]èficit que [γ]ràcies a una manio[β]ra la [γ]ran li ser[b]ia [delta]’escriptori un [b]ati[β]ull [d]e pany [d]e paret [d]el [d]amunt, resplen[d]ent de jo[β]entut i [delta]e [β]ellesa i[delta]eal de l’estima[delta]a, entre els [delta]aurats [delta]e


28. Indica els emmudiments i les sensibilitzacions dels refranys següents:

a) Amb el dine(r) tot es pot fe(r) menys ana(r) al cel.
b) Bons com(p)tes fan bons amics.
c) Més val un bon amic que cen(t) paren(t)s.
d) Mol(t)s paren(t)s a aconsella(r), però mol(t) pocs a ajuda(r).
e) Perdona(r) els dolen(t)s és fe(r) mal a molta gen(t).
f) Per Sant Andreu, tot el dia no s’hi veu.


29. Transcriu els mots següents:

a) [imméns], [tillə], [pa/llit], [ənneγrí], [ənnubblí], [kunnəksió], [kəlliγrəfia], [illə3ítim]
b) [régglə], [pɔbblə], [aŋglə], [sulúbblə], [fébblə], [seglə], [təmíbblə], [dobblə], [mɔbblə]
c) [fubbɔl], [əbbukat], [əmmεʎʎə], [səmmanə], [əllεtik], [raʎʎə], [biʎʎεt], [buʎʎεtə]


35. Transcriu els sons que representen les grafies destacades i indica el fenomen que s’hi esdevé:

a) [m] labiodentalització
b) [p] neutralització
c) [t] ensordiment
d) [t] sensibilització
e) [z] sonorització
f) [β] aproximant
g) [z] sonorització
h) emmudiment
i) [p] ensordiment
j) [bb] geminació
k) [β] aproximant
l) emmudiment
m) [bb] geminació
n) [mm] geminació
o) [γ] aproximant


39. Transcriu fonèticament els mots següents:

a) [paginə], [awkə], [rəfləksio], [indi3en], [əŋkura], [pəjzad3ə], [rəwka]
b) [fəntəziə], [əgzemplə], [sənsəsio], [onzə], [ubsəsio ], [əvgənista/n]
c) [dəzmaj], [əmabblə], [dəntisio], [sawnə], [kwazi], [əspaj], [ub3ektə]
d) [əskitʃa ], [mitʃ], [ 3ənusdeltai], [rəβizio], [ajγwa], [ən3əγa/], [ditadeltaə]


40. Transcriu fonèticament els mots següents:

a) [əlzimfans], [dozmid3us], [sampaw], [bad3iβŋ], [kre3mɔlpok], [ditzβruts]
b) [əmikzdeltaəmpaw], [todz.inεw.ɔɾə], [kapziβərεts], [flu3deltaəkɔr], [mad3nəβat]
c) [kɔbzdeltaəkap], [fiʎzəmpipədeltaos], [rejzdeltaəluɾien], [temzdeltaəɔk], [tupəstrεt]
d) [rɔkspunʃəγuts], [fad3mɔltəfεjnə], [tiŋsaŋ], [pɔdzənaɾi], [təmtεd3deltaə3ɔβə]


7 Fes la flexió dels adjectius següents

Magne, magna, magnes, magnes
Bo, bona, bons, bones
Car, cara, cars, cares
Evident, evident, evidents, evidents
Blanc, blanca, blancs, blanques
Recòndit, recòndita, recòndits, recòndites
Primordial, primordial, primordials, primordials

8 Conjuga el present de subjuntiu dels verbs voler i poder
Vulgui, vulguis, vulgui, vulguem, vulgueu, vulguin
Pugui, puguis, pugui, puguem, pugueu, puguin

9 Analitza morfosintàcticament la frase següent

A (preposició), la (article), gent (nom), cada (adjectiu), vegada (nom), li (pronom feble), agrada (verb estatiu), més (quantitatiu), fer (verb), ostentació (nom)

10 Digues si els verbs següents són verbs independents o perífrasis verbals

independent, perífrasi, perífrasi, perífrasi, perífrasi, independent, independent, perífrasi

11 Explica la diferència de significat entre els verbs
Baixar
Anar de dalt a baix, d’un punt a un altre situat en un nivell més baix, davallar.
Abaixar
Fer descendir a un nivell més baix.
Pujar
El mateix que baixar, però a l’inrevés.
Apujar
Donarli més del que tingui
Senyalar
Fer un senyal
Assenyalar
Mostrar o designar amb el dit o fent qualsevol altre senyal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada