dimarts, 18 de maig del 2010

ACTIVITATS

Pàgina 35

1. Assenyala quin tipus de títol presenta el text.

Temàtic


2. Indica el tema i expressa’l de manera precisa.

L’espai públic europeu.


3. Digues quina intenció té l’autor.

Fer-nos reflexionar sobre l’espai públic


5. Digues quin d’aquests tipus d’organització de les idees té el text.

Seqüència històrica


6. Resumeix la idea del primer paràgraf.

Al llarg de la història l’espai públic de les ciutats europees ha representat un element positiu.


7. Com s’alteren els conceptes i exemples?

El paràgraf segon serveix d’exemplificació del primer i el tercer de desenvolupament del tema.
Primer s’ha presentat una idea, i després l’està consolidant argumentalment amb els exemples que ens ofereix, per després desenvolupar-la.


11. Explica el sentit del títol.

Situar-nos en el tema i en l’espai de l’article.


12. Defineix els conceptes següents.

Espai aglutinador: Lloc on es concentrava molta gent i moltes activitats.
Espai simbòlic: La organització de l’espai esdevé un reflex de com s’entén la vida.
Caràcter plurifuncional: Dedicats a moltes activitats i funcions.
Sostenibilitat de les ciutats: Fer que les ciutats siguin compatibles amb el creixement econòmic i la preservció de la biodiversitat.


15. Fes un resum.

El narrador fa referència als espais públics i la seva aplicació en positiu al llarg de la història fins a l’aparició del cotxe que és qui és fa amo d’aquests espais. Tot i que, es tendeixi a recuperar aquella primera visió dels espais públics, de la qual cosa s’alegra, tot i que també indica que vol que es faci de manera sostenible.


Pàgina 41

4. Subratlla la clàusula substantiva i indica’n la funció.

a) que els expulsin de l’associació. (CR)
b) combatre la peresa. (subjecte)
c) si podien fer la feina plegats. (CD)
d) que l’època de veda finalitzés aviat. (CD)
e) que el viatge programat fos un èxit. (subjecte)
f) que la pell també registra el pas del temps. (CR)


5. Subratlla la clàusula substantiva i indica’n la funció.

a) qui t’ha traït. (Atr)
b) que el partit acabarà amb un empat. (CN)
c) preparar-se l’examen amb uns dies d'antelació. (Atr)
d) que els preparéssim una festa sorpresa. (CAdj)
e) de guanyar les oposicions. (CAdj)
f) que tots érem una família va durar poc. (CN)

6. Subratlla les clàusules substantives i assenyala la funció.

a) que aniria a la sessió inaugural. (CD)
b) de fer-se entendre. (subjecte)
c) que presentis el teu amic als pares. (subjecte)
e) que li organitzem una cita amb el director general. (subjecte)
f) que no teníem dret a vot. (CD)

a) de tornar a sortir amb ell. (CD)
b) que el prenguin per l’escarràs de l’empresa. (CR)
c) que tot li vagi de mal en borràs. (CR)
d) de dur-nos al cinema dimarts. (CD)
e) de votar a les properes eleccions. (CR)


Pàgina 43

11. Subratlla les clàusules substantives interrogatives i indica la naturalesa del nexe.

a) què diu. (pronom)
b) si vindrà al funeral del veí. (conjunció)
c) quants nois convidaràs a la festa. (determinant)
d) qui assistiria a l’acte. (pronom)
e) què vol per sopar. (pronom)


13. Pronominalitza els elements subratllats.

a) Va dir-li-ho.
b) Els ho recomanava.
c) Fes-ho.
d) S’hi va acostumar.
e) Se’n penedí.
f) Hi renuncià.
g) Els ho explica.
h) S’hi exposà.


Pàgina 47

16. Destria les clàusules adjectives especificatives de les explicatives:

especificatives: a, e, f.
explicatives: b, c, d, g.


17. Subratlla l’oració adjectiva, indica a qui complementa i quina funció realitza.

a) que hem redactat tots plegats. (CD)
b) que hem passat a la vora del mar. (CD)
c) on escric. (CCLloc)
d) algunes clàusules del qual no s’ajusten a la normativa legal. (CN)
e) a qui vas donar aquell present. (CI)
f) que vam contraure. (CD)
g) al qual vas renunciar. (CR)
h) a qui han contractat. (CD)
i) on he viscut la meva infantesa. (CCLloc)
j) que t’has comprat. (CD)
k) del qual tothom parla tant. (CR)


Pàgina 49

22. Destria les adjectives de les substantives.

a) que no superéssim les proves. (substantiva)
b) que té. (adjectiva)
c) que compartim. (adjectiva)
d) que tothom hagi de repetir curs. (substantiva)
e que tothom hagi de sortir de les aules a la mateixa hora. (substantiva)
f) que guia la nostra feina. (adjectiva)
g) que la intolerància sigui desqualificada en tots els tribunals europeus. (substantiva)
h) que hi hagi persones aforades en aquesta inculpació. (substantiva)
i) que porta el tribunal suprem. (adjectiva)


26. Subratlla les clàusules substantives de relatiu i indica la funció de l’oració.

a) el que diu. (subjecte)
b) el que hem fet avui. (CD)
c) a qui li ho va deixar. (CI)
d) de qui no coneixes. (CR)
e) tothom qui tingui gana. (subjecte)
f) el que havíem de fer. (CD)
g) a qui et va fer l’assegurança. (CI)
h) qui ha organitzat els castells al poble. (Atr)
i) dels que van baixar a la cova. (CN)


Pàgina 53

33. Completa amb art+que/ qui o art+qual.

a) el que
b) qui
c) els qui
d) el qual
e) (d)el que
f) els qui
g) la qual
h) les qui
i) la qual


Pàgina 54

38. Corregeix les construccions de relatiu incorrectes.

a) amb qui
b) de la qual
c) de qui
d) on
e) la qual cosa
f) en què
g) de la qual


40. Completa les oracions següents amb totes les formes de relatiu que siguin correctes.

a) a qui / al qual
b) del qual
c) on / en què / en el qual
d) des d’on / des del qual
e) que / el qual
f) en qui / en la qual
g) on / en què / en la qual

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada