dimarts, 18 de maig del 2010

ACTIVITATS

Pàgina 92

1. Destria el tema i la intenció del text. Quin tipus de títol hi ha?

Tema: el temps
Intenció: fer-nos reflexionar sobre el temps, sobretot sobre la manera d’entendre el temps ara, a través d’una reflexió de com se l’ha entès al llarg del temps.


Pàgina 93

3. Indica el tipus de text i la estructura.

Tipologia textual: assaig, perquè es tracta d’una reflexió.
Estructura: deductiva, perquè ens presenta una tesi que reforça amb els arguments que aporta.


4. Digues quins arguments fa servir el autor.

Fal•làcies ad verecundiam.


5. Defineix les tres dimensions.

- La durée: el temps valorat de manera diferent per cadascú segons els diferents factors que intervinguin en cada cas.
- La relativitat: el temps valorat en relació a l’observador en cada cas.
- L’acceleració: el temps viscut vertiginosament, quasi sense tenir consciència de tot el que passa al nostre voltant.


6. Assenyala, en el primer paràgraf quina és la informació central i quina la col•lateral.

Informació central: les diferents nocions del temps.
Informació col•lateral: l’aportació de diferents persones al llarg de la història en aquestes nocions del temps.


9. Indica en el segon paràgraf el manifest del autor de que és conscient que l’aspecte de què tractarà quedà fora de l’abast dels lectors.

Molts pocs tenen accés directe a la teoria de la relativitat.


13. Indica com es manifesta la propietat de la intertextualitat.

Amb la referència a les aportacions de persones destacades.


15. Fes un resum.

La noció del temps ha anat canviant al llarg de la història, ja sigui per adonar-se que hi ha un temps subjectiu, un temps relatiu a cada circumstància o una acceleració dels esdeveniments. Aquest darrer cas és el que ha desembocat en la manera de viure actual, una manera de viure accelerada, que no ens permet, però, tenir temps per a nosaltres.


Pàgina 99

Determina si les llengües coincideixen en el concepte de camp semàntic i camp lèxic.

Comparteixen el mateix camp semàntic, però no el mateix camp lèxic.
El català i el francès tenen el mateix sistema. L’anglès difereix en el fet de no distingir la matinada i el castellà no té vespre i una part del que en català és la nit, és denominada matinada.

Pàgina 100

5. Digues el camp semàntic de cada paraula.

Miol (gat), renill (cavall), gruny (porc), mugit (vaca), parrup (colom), esgüell (porc, conill, rata), lladruc (gos), esgarip (ocells nocturns), piulet (pollet), refilet (ocell), cloqueig (gallina), udol (llop), bram (ase, lleó), bonior (abelles), bel (be), nyec (ànec), escataineig (gallina), rauc (granota), esbramec (ós), aliret (pollí).


6. Identifica el tret semàntic de les paraules.

a) una engruna, b) grans, c) un enfilall, d) un gotim, e) un bocí, f) un ramell, g) una mica, h) un grapat


8. Relaciona els mots amb els de l’activitat següent.

escamot (policies), quadrilla (toreros), aplec (sardanistes), esbart (dansaires), batalló (soldats), brigada (municipals), ramat (bens), rècula (ases), bandada (ocells)


9. Destria les paraules que formen part del camp lèxic distintiu del text.

El camps principal és els sorolls.
Sorolls de la natura: repic de la pluja sobre la teulada, el vent que sonoritzava les teules o els arbres.
Sorolls de la ciutat: la vibració d’un cotxe, suau i sonar brogit de riu, agulles de sorolls.


Pàgina 103

10. Destria l’hiperònim de cada sèrie i assenyala les diferències entre els cohipònims.

a) Cuinar
guisar, coure, escalivar , bullir, fregir, estofar.

b) Gust
dolç, picant, amargós, àcid, salat, insípid, agre.

c) Senyal
empremta, petjada, cicatriu, ditada, rastre, traça, marca

d) Trencar
esbocinar, desballestar, esquinçar, fracturar, esberlar, xapar

e) Dir
insinuar, proclamar, divulgar, recalcar, reiterar, formular, confessar, anunciar, especificar, afirmar, negar, observar


11. Completa les definicions següents.

a) acció, b) moviment, c) ocell, d) ideologia, e) terreny, f) arma, g) òrgan, h) narració


12. Completa les oracions amb la forma necessària.

a) dates, dades, b) número, nombre, c) difús, difós, d) prejudicis, perjudicis, e) ratificar, rectificar, f) carrera, cursa, g) plànol, planell, h) fons, fondo, i) fulles, fulls, j) sotmès, submís, k) peregrina, pelegrina, l) eludeix, al•ludeix, m) mitjà, medi


13. Explica el significat de les parelles següents.

Prevenir: Advertir per endavant d’alguna cosa.
Preveure: per impedir-la, evitar-ne l’efecte, etc.
Màniga: Part del vestit que cobreix totalment o parcialment el braç.
Mànega: Tub llarg i flexible de lona, de cautxú, de cuir, etc., per a conduir, trasbalsar, llançar en una direcció determinada, líquids.
Addició: Acció d’afegir, d’agregar.
Addicció: Estat de dependència fisiològica i psicològica a una substància o a una pràctica, més enllà del control voluntari.
Mesura: Quantitat d’alguna cosa determinada per mesurament, valor numèric obtingut com a resultat de mesurar.
Mida: Mesura, especialment lineal.
Complet: Que conté tots els elements o les parts de què ha d’estar constituït, que té el nombre requerit de components, sense mancar-ne cap
Complert: Executat completament.


Pàgina 104

14. Completa les frases amb el context més adequat.

a) diferenciar b) segregaven, c) destriar, d) escindit, e) descartar, f) destituir, g) repudiar


15. Busca un sinònim de viure per a cada frase.

a) s’estarà, b) sobreviure, c) alimentar-se, d) resideix, e) senten, f) subsistir, g) mantindran, h) habiten


16. Fes el mateix amb el verb ser.

a) existeix, b) tindrà lloc, c) esdevenir, d) s’estava, e) és propi, f) formava part, g) van adreçades


17. Classifica els sinònims segons el registre de la llengua.

a) colpejar, pegar, estomacar b) escarni, befa, burla, c) foll, boig, tocat de l’ala, d) cavil•lar,
pensar, barrinar e) embriagar-se, emborratxar-se, agafar una turca f) escapolir-se, fugir, guillar
g) gosar, atrevir-se, posar el cascavell al gat


18. Relaciona els mots amb la definició.

a) observar, b) llambregar, c) badar, d) guaitar, e) fitar, f) contemplar, g) atalaiar


Pàgina 105

20. Escriu el antònim.

a) va exigir, b) tranquil, c) han alliberat, d) han desenterrat, e) l’opacitat, f) agradós, g) arrogant, h) ha refusat, i) fracassada


22. Ordena de més a menys intensitat.

esgargamellar-se, bramar, cridar, parlar, murmurar, xiuxiuejar


Pàgina 110

Determina la relació d’homonímia i completa les frases

Tos són homòfons.
a) accés, b) exceso/ a) excepció, b) accepció/ a) lliurament, b) lliurement/ a) avanç, b) abans/
a) efecte, b) afecte


Pàgina 111

26. Destria el sentit propi del sentit figurat.

nodrir: SF/ SP; assetjar: SP / SF; aclarir: SF / SP; perdre: SF / SP; ensumar: SF / SP; amarar: SP / SF; esclatar: SF / SP; llegir: SP / SF; mirar: SP / SF; caure: SF / SP


27. Indica el mots en sentit figurat i substitueix-los per una expressió sinònima.

a) fruit de (SF) – producte (SP) - agricultura
b)navega (SF) - es mou (sentit propi) - informàtica
c) atacar (SF) - aprofitar-se’n (SP) - guerra
d)pluja (SF) - gran quantitat (SP) - meteorologia
e) impotència (SF) - indefensió (SP) - sexualitat
f) clatellada (SF) - derrota (SP) - violència
g)combat (SF) - tracta (SP) - guerra
h)carrega (SF) - critica (SP) - guerra
i) baixa (SF) - inferior (SP) - mesura


Pàgina 112

30. Assenyala quin recurs utilitaza a cada frase.

a) metonímia, b) metàfora, c) metonímia, d) eufemisme, e) metàfora, f) metàfora, g) eufemisme, h) metonímia, i) metàfora, j) metonímia, k) metàfora, l) metonímia, m) eufemisme

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada